Recull de premsa de la presentació de la #FundacioSetba a Girona

Els ponents Josep López de Lerma i Àlex Barceló acompanyats pel president, la vicepresidenta i el tresorer de la Fundació Setba a la Farinera Teixidor

El passat dijous 7 d’abril de 2011 es va fer a la Farinera Teixidor de Girona la presentació de la Fundació Setba.

Aquest és el recull de premsa de la presentació, amb els titulars i fragments dels articles publicats als diaris El Punt i Diari de Girona:

El Punt: La societat civil, al poder

(fragment) Aprofitar la pèrdua de terreny que pateix l’Estat com a conseqüència de la crisi econòmica perquè les entitats sense ànim de lucre l’ocupin i el facin seu en benefici del conjunt de la societat. “L’espai que deixa l’Estat o bé l’ocupa la iniciativa social o bé ben aviat sentirem un crac social”. Així de contundent es va manifestar el catedràtic de dret públic a la UdG i director del gabinet Roca Junyent a Girona, Josep López de Lerma, en la ponència que va fer ahir durant l’acte de presentació de la Fundació Setba a l’antiga Farinera Teixidor. I no es va quedar aquí en el seu discurs trencador. Va animar el conjunt de les fundacions d’arreu de Catalunya a aplegar-se i crear un lobby “per fer que la maquinària legislativa” posi al dia les normatives relatives al funcionament de les entitats sense ànim de lucre i el mecenatge. Abans, però, va fer una bona repassada al que ell anomena la “societat civil subsidiària”, un paraigües sota el qual s’aixopluguen les patronals, els sindicats i les cambres, entre d’altres institucions, i que es caracteritzen “per viure, i molt bé, del pressupost públic” a pesar de la seva manca d’eficiència i representativitat. López de Lerma, exdiputat i exvicepresident del Congrés dels Diputats, va augurar que en el termini d’un any ha d’haver-hi una reordenació d’aquesta situació de la qual la “societat civil lliure” n’ha de sortir enfortida. Les seves paraules no podien tenir més que un efecte engrescador entre les persones que van assistir a l’acte: Darío Olaortua, president de Setba; Albert Rosa, representant de la Fundació Plataforma Educativa, i Àlex Barceló, director de l’empresa Solventa 6 i fundador del viver d’empreses LaMaret.cat, entre d’altres.

Diari de Girona: López de Lerma demana canvis a la llei de mecenatge per despertar la societat civil

(fragment) La Farinera Teixidor va acollir ahir la presentació de la fundació Setab, que pretén fomentar el vessant més social del mecentage cultural. El seu impulsor, Darío Olaortua, va explicar que amb la Fundació pretèn donar sortida la seva voluntat d’aportar alguna cosa més a la societat. Va remarcar que els “homes no poden ser depredadors” i per aquest motiu va optar per lluitar contra l’exclusió i en favor del medi ambient mitjançanta questa nova entitat.

En l’acte també va intervenir Albert Rosa, de la Plataforma Educativa, grup d’entitats de l’economia que aposta per la responsabilitat i la innovació social des de les empreses.

En la seva intervenció, López de Lerma va destacar que “històricament” l’Estat sempre s’ha malfiat de les iniciatives civils, però que Catalunya ha estat diferent i va posar com a exemple la pervivència de les mutues en l’àmbit sanitari o les escoles privades en l’ambit educatiu. Va denunciar però que en alguns casos la intervenció de l’Estat ha servit com a liquidadora d’iniciatives privades com els casos dels diferents carrilets de Girona que van sorgir de diferents empresaris. Va remarcar que durant molts anys la inciativa civil acabava absorbida per l’Estat.

Tot i això, López de Lerma opina que les fundacions s’han convertit en un exemple d’eficàcia per a l’administració i en molts casos també serveix al estaments públics per obtenir ingressos.

L’Estat s’aprimarà

L’advocat i exdiputat augura que amb la crisi hi ha l’oportunitat de recuperar iniciatives civils perquè l’Estat s’anirà aprimant cada vegda més. Per aquest motiu opina que les fundacions haurien de crear un lobby que proposi el canvi de la llei de mecenatge per obtenir beneficis.

Per la seva part, Alex Barceló, responsable de Solventa6, impulsors del viver d’empreses Lamaret.cat va remarcar la importància de la responsabilitat empresarial que permet convertir una societat també en un èxit social.

———————

Podeu llegir íntegrament ambdues cròniques clicant als titulars.

La Fundació Setba és una entitat privada sense ànim de lucre constituïda el 23 de desembre del 2009 a Barcelona. Fundació Setba és una entitat col·laboradora de Setba Zona d’Art, espai cultural polivalent situat al cor de Barcelona i Plafaforma Educativa en forma part del patronat.

Posted in Fundació Setba, Notícies, Notícies Fundació Setba, Notícies Plataforma Educativa, Plataforma Educativa.

Tagged with , , , , , , , , , , , .