Els infants en les migracions transnacionals

El proper divendres 16 de novembre de 10 a 14 i de 16 a 19 hores El Grup de recerca de Pedagogia Social de la Universitat de Barcelona i la Fundació IReS organitzen al campus Mundet de la Universitat de Barcelona una jornada de treball en que es presentaran resultats d’una investigació que han realitzat amb equips de recerca d’altres entitats socials d’Itàlia i Romania durant el període 2011-2012 i es posaran a debat reptes per millorar l’atenció d’aquests infants i garantir els seus drets.

Els organitzadors volen compartir:

• La percepció que tenen, del seu procés d’acollida a Itàlia i Espanya, els infants arribats de Romania amb les seves famílies.
  • Les dificultats, oportunitats i suports que infants i famílies relaten en el seu procés migratori.
  • Discutir com les polítiques socials d’acollida incideixen en la integració d’nfants nouvinguts.
  • Com viuen els infants Romanesos que es queden al seu país d’origen sense els seus progenitors i com és un procés de retorn a Romania després d’un temps d’estada a Espanya o Itàlia.

El programa de la jornada és aquest:

Presentació dels resultats de la recerca: “Children’s rignts in action. Improving children’s rights in migration across Europe. The Romanian case”.

9:00 ACREDITACIONS

9:30 OBERTURA:

• Anna Escofet, Degana de la Facultat de Pedagogia. Universitat de Barcelona.
  • Manel Camós, Director de la Representació a Barcelona de la Unió Europea.
  • Montserrat Tohà, Directora de la Fundació Institut de Reinserció Social-IReS.
  • Diana Dinu, Presidenta de l’Associació Quòrum i de l’Associació de Mediadors Interculturals Romanesos, col•laboradores en la recerca a Catalunya.

10:00 CONFERÈNCIA INAUGURAL: Els processos migratoris en la societat en crisi.

• Oriol Homs, Director General de la Fundació Centre d’Iniciatives i Recerques Europees a la Mediterrània (CIREM).

11:00 Pausa – cafè

11:30 PRESENTACIÓ DE LA RECERCA: Children’s rights in action, improving children’s rights in migration across Europe. The Romanian case.

• Idoia Ortiz, de la Fundació L’Albero della Vita.
  • Pilar Heras, Professora de la Universitat de Barcelona i Directora de l’equip de la Recerca a Espanya.

12:00 L’acollida i el suport als infants i famílies romaneses en els països d’acollida: Itàlia i Espanya. Resultats de la recerca.

• Núria Fabra, investigadora i responsable de la recerca per la Fundació Institut de Reinserció Social-IReS.
  • Giovanni Giulio Valtolina, responsable de la Secció Família i Menors de la Fundació ISMU. Responsable de la recerca a Itàlia.

13:00 Els infants immersos en processos migratoris, situació a Romania dels infants que retornen a Romania després d’un procés migratori, sols o amb els seus progenitors.

• Alexander Gulei, Alternativa Sociale. Iasi.

14:00 CLOENDA:

• Asun Llena, professora de la Universitat de Barcelona. Responsable del Projecte Europeu per la Universitat de Barcelona.
  • Núria Fabra, investigadora. Responsable del Projecte Europeu per la Fundació Institut de Reinserció Social-IReS.
  • Antonio Bancora, responsable de Projectes Internacionals de l’Associació L’Albero della Vita.

Lunch-dinar al claustre de l’edifici Llevant del Campus Mundet

Seminari de Bones Pràctiques en els processos migratoris de famílies transnacionals

16:00 OBERTURA:

• Pilar Heras, Directora de la Recerca a Espanya.

16:15 La cohesió social a debat: Incidència de les polítiques socials i educatives en els processos d’integració de les famílies transnacionals. Presentació de les Bones Pràctiques identificades a Espanya i Itàlia en l’acollida de famílies immigrades romaneses:

• Esther Gil, Representant Equip de Recerca d’Espanya.
  • Paloma Herrera, Tècnica de l’Observatori de la Immigració de la Comunitat Autònoma de Madrid.
  • Giovanni Giulio Valtolina, Responsable de la Secció Família i Menors de la Fundació ISMU.

Els infants immersos en processos migratoris, situació a Romania dels infants que els seus progenitors han emigrat fora del país. Identificació de bones pràctiques de suport. Resultats de la recerca a càrrec de:

• Alexander Gulei, de l’Associació Alternativa Sociale. Iasi. Romania.

Modera:

• Pilar Heras, professora Universitat de Barcelona. Directora de la Recerca a Espanya.

DEBAT
Fila 0:

• Fathia Benhammou, Cap de Programes de la Fundació Jaume Bofill.
  • Jordi Gusi, Gerent d’Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS).
  • Araceli Lázaro, Analista de polítiques socials i programació d’infància i adolescència i Secretària de l’Observatori dels Drets de la Infància. Direcció General d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència
  • Llorenç Olivé, Cap de l’Àrea de Coordinació Territorial de la Direcció General per a la Immigració. Generalitat de Catalunya.

17:30 CLOENDA:

• Asun Llena, Professora de la Universitat de Barcelona. Responsable del Projecte de recerca per la Universitat de Barcelona.
  • Marta Esteve, Directora Tècnica de la Fundació Institut de Reinserció Social-IReS.

Els assistents a la jornada podran disposar d’un exemplar (màxim 3 per entitat representada) d’un llibre dels resultats de la recerca a l’Estat Espanyol.

Podeu fer la inscripció on line clicant aquí.

Posted in Fundació Resilis.

Tagged with , , , , .